MENU
Filmowy długi weekend w Kulturze
pozostałe wydarzenia
Wieczór poświęcony twórczości Krzysztofa Miklaszewskiego
Stowarzyszenie Filmowców Polskich zaprasza na wyjątkowy wieczór poświęcony twórczości Krzysztofa Miklaszewskiego, który w tym roku obchodzi 80. urodziny.
Wieczór poświęcony twórczości Piotra Sobocińskiego
Stowarzyszenie Filmowców Polskich zaprasza 15 maja 2024 r. do warszawskiego kina Kultura na rozmowę z Grzegorzem Kędzierskim, Olgierdem Łukaszewiczem i Andrzejem Kowalczykiem oraz seans filmu „Magnat”.
4. TYDZIEŃ WARSZAWSKICH KIN STUDYJNYCH w Kulturze
Tak, to już czwarta edycja najbardziej filmowej imprezy Stolicy, w której udział biorą wszystkie studyjne kina miasta, a gospodynią jest… Warszawska Syrenka!
Długi weekend w Warszawie? Spędź go z nami i przygotuj się na dawkę naprawdę dobrego kina.

Od 30 maja do 2 czerwca zapraszamy na seanse niezwykłych filmów z dystrybucji Nowe Horyzonty.

Wszystkie seanse odbędą się w sali Rejs. Bilety w cenie 25 zł.


Program projekcji:

30.05 godz. 19:30 Wśród wyschniętych traw --> BILETY

31.05 godz. 19:30 Delikwenci --> BILETY

01.06 godz. 20:00 Eureka --> BILETY

02.06 godz. 20:00 Samsara --> BILETY



30.05 godz. 19:30 - „Wśród wyschniętych traw” reż. Nuri Bilge Ceylan, 197', 2023

Trzydziestokilkuletni Samet, główny bohater nowego dzieła mistrza tureckiego kina, Nuriego Bilge Ceylana (Złota Palma za „Zimowy sen”), wraca po feriach do zanurzonej w śniegu anatolijskiej wioski, aby pracować jako nauczyciel plastyki w lokalnej szkole. Czuje się lepszy od innych wokół: uważa, że wyznawane przez niego ideały czynią go kimś bardziej wartościowym, więc tym mocniej wyczekuje spodziewanego awansu. Zamiast tego spotyka go przykra niespodzianka: zostaje oskarżony przez dwie uczennice o niewłaściwe zachowanie, co uruchamia spiralę nieoczekiwanych zdarzeń. „Wśród wyschniętych traw” to wnikliwe i błyskotliwe studium narcyzmu – zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć, znakomitego aktorstwa i prostych, choć przemyślanych, pięknych wizualnie ujęć. Merve Dizdar, wcielająca się w jedną z głównych postaci, otrzymała za tę rolę nagrodę dla najlepszej aktorki na MFF w Cannes w 2023 roku.



31.05 godz. 19:30 - „Delikwenci” reż. Rodrigo Moreno, 189', 2023

Zdobywca Grand Prix na 23. MFF mBank Nowe Horyzonty i jeden z niekwestionowanych przebojów festiwalu w Cannes w 2023 roku. Ta przezabawna, nieprzewidywalna, pełna fantazji i uroku opowieść rozpoczyna się jak dramat obyczajowy o sfrustrowanym monotonną egzystencją urzędniku, by nieoczekiwanie zamienić się w rasowy kryminał o napadzie na bank. A to dopiero początek! Moreno przekonuje nas bowiem, że prawdziwe życie i prawdziwe kino zaczynają się wtedy, kiedy ściągamy uniformy, radykalnie zrywamy z kieratem codzienności, iluzją zawodowego bezpieczeństwa i filmową rutyną. Tytułowi delikwenci: kasjerzy Román i Morán, wkraczają na terytorium przygody, gdzie w towarzystwie bohemy poznają wartość (i cenę) wolności. Ta arthouse’owa komedia kryje w sobie – niczym sejf, którego zawartość plądrujemy z zachwytem – mnóstwo niespodzianek. Począwszy od nawiązania do klasyki, czyli „Apenas un delincuente” (1949) Hugona Fregonese, przez zabawę w anagramy (imiona bohaterów to Román, Morán, Ramón, Norma i Morna), po mistrzowską, podwójną rolę dyrektora banku i czołowego gangstera w więziennej hierarchii w wykonaniu Germána De Silvy.



01.06 godz. 20:00 - „Eureka” reż. Lisandro Alonso, 146', 2023

Argentyńczyk Lisandro Alonso płynnie przemieszcza się pomiędzy kilkoma epokami, gatunkami i konwencjami. Czarno-biały western (z Chiarą Mastroianni i Viggo Mortensenem w obsadzie), przypominający „Miasteczko Twin Peaks” lub najnowszy sezon „Detektywa”, skąpany w czerwono-niebieskich światłach radiowozu współczesny kryminał, którego akcja rozgrywa się w rezerwacie Indian w Dakocie, i wreszcie zanurzona w latach 70. przypowieść o winie, karze i gorączce złota w amazońskiej dżungli. „Eureka” skupia się na kwestii reprezentacji. Jej bohaterowie, rdzenni mieszkańcy obu Ameryk, zamknięci są w narzuconych im ramach, a ucieczką przed przesądzonym przez kolonizację (także artystyczną) losem jest nieustanny ruch, przemieszczenie w stronę tego, co nieuchwytne, radykalna przemiana. Tym procesom podlega także sam film, który nie przywiązując się do żadnej narracji, uwalnia od ich kategoryczności zarówno bohaterów, jak i widzów. To, co łączy wszystkie części „Eureki”, to hipnotyczny rytm, gęstość i uroda obrazów.



02.06 godz. 20:00 „Samsara” reż. Lois Patiño, 114', 2023

Laos. Obserwujemy wypełnione spokojem, dyscypliną i oszałamiającą przyrodą życie młodych mnichów buddyjskich. Mieszkający w okolicznym domu nieopodal ich klasztoru nastoletni chłopak codziennie przepływa łodzią rzekę, aby czytać starszej kobiecie „Tybetańską księgę umarłych”, pomagając jej przeprawić się na tamten świat. Gdy Mona umiera, jej dusza rozpoczyna transcendentalną podróż w poszukiwaniu następnego ciała. Reżyser proponuje wówczas widzowi immersyjne doświadczenie, dowodzące, że czasem najwięcej widać, gdy zamknie się oczy. Niczym w filmach Apichatponga Weerasethakula, cykl reinkarnacji zbiega się z doświadczeniem oglądania. W przeprawie prowadzonej na granicy życia, śmierci i medytacji, Lois Patiño przenosi nas dosłownie w inny wymiar.

UWAGA: w filmie pojawiają się efekty świetlne, które mogą wpłynąć na odbiór u osób nadwrażliwychna światło lub cierpiących na epilepsję.