MENU
Starzy - a jednak młodzi
pozostałe wydarzenia
Historie rodzinne
Nie ważne kim jesteśmy, ani czym się zajmujemy. Dla większości z nas rodzina jest najważniejszą wartością na świecie. Stwierdzenie to, być może banalne i oklepane, od zawsze znajdowało jednak swoich gorących zwolenników wśród twórców X muzy.
W zamknięciu
Często ludzkie dramaty rozgrywają się w zupełnym odosobnieniu. Podzieleni przez widoczne, jak również te wyimaginowane bariery, nie dostrzegamy drugiej osoby, żyjącej tuż obok nas. Pozostajemy, w swoim małym, zamkniętym świecie.
Wszystko za życie
Jeszcze na początku XXI wieku polskie kino wiło się w agonii. Widzowie z utęsknieniem wyczekiwali rodzimych produkcji prezentujących wysoką wartość artystyczną. Polskiej kinematografii potrzebny był zabieg, w wyniku, którego zyskałaby nowe życie.
Tacy są – każdy z nas potrafi wskazać choćby jedną taką panią, czy jednego pana. Ów blask, ta siła ducha bijąca ze zmarszczonej twarzy – nieraz przewyższa mocą młode oblicza, snujące się bez celu po świecie, jak cienie bez właściwości kroczące powoli ku otchłani. I to chcemy pokazać – pośrednio lub bezpośrednio, w najnowszych tytułach, dostępnych dla Was od piątku w Kulturze: „Młodości” Paolo Sorrentino, „Nocy Walpurgii” arcyzdolnego debiutanta Marcina Bortkiewicza i „Anatomii Zła” Jacka Bromskiego.

ANATOMIA ZŁA

„Najnowszy film Jacka Bromskiego to wnikliwe spojrzenie na „rzeczywistość, w której dobro się nie liczy, a w której zło stało się punktem odniesienia”. Fabuła „Anatomii zła” przywołuje najgłośniejsze, nierozwiązane sprawy kryminalne z ostatnich lat. (…)Płatny zabójca o pseudonimie „Lulek” (Krzysztof Stroiński) zostaje warunkowo zwolniony z więzienia. Wkrótce potem prokurator (Piotr Głowacki), który kilka lat wcześniej doprowadził do jego aresztowania, składa mu propozycję nie do odrzucenia. W zamian za duże pieniądze, wymazanie kartoteki i możliwość dyskretnego opuszczenia kraju, „Lulek” ma zlikwidować komendanta Centralnego Biura Śledczego. Zabójca angażuje do pomocy Staszka (Marcin Kowalczyk), wydalonego z armii snajpera, który został kozłem ofiarnym nieudanej misji w Afganistanie. Podając się za oficera kontrwywiadu, „Lulek” wmawia mężczyźnie, że został wybrany do zadania specjalnego i jeśli je wykona, dostanie szansę na powrót do wojska. W trakcie przygotowań do zamachu Staszek zaczyna nabierać podejrzeń co do prawdziwych intencji „Lulka”. Tymczasem zleceniodawcy naciskają na przyspieszenie akcji. Rozpoczyna się śmiertelne odliczanie.”

Źródło: www.sfp.org.pl





MŁODOŚĆ

„Najnowszy film twórcy nagrodzonego Oscarem „Wielkiego piękna”. Paolo Sorrentino przedstawia olśniewającą wizualnie, pełną emocji i błyskotliwego humoru opowieść o gościach luksusowego hotelu u podnóża Alp. Wybitny kompozytor (Michael Caine) otrzymuje od angielskiej królowej nieoczekiwaną propozycję. Piękna kobieta (Rachel Weisz) chce się dowiedzieć, dlaczego mąż porzucił ją dla dziewczyny (Paloma Faith), od której wszystko ją różni. Słynny reżyser (Harvey Keitel) szuka idealnego zakończenia dla swojego najważniejszego filmu. Charyzmatyczny aktor (Paul Dano), znany z roli w superprodukcji, chce znaleźć prawdziwe życiowe wyzwanie. Miss Universe postanawia wszystkim pokazać, dlaczego to ona jest najpiękniejszą kobietą na świecie. Wielka gwiazda (Jane Fonda) zjawia się po latach, by prosto w twarz powiedzieć mężczyźnie swojego życia, co naprawdę o nim myśli. Kilka letnich dni, podczas których wyjdą na jaw najgłębsze tajemnice, a wystawione na próbę zostanie powszechne pragnienie wiecznej młodości. ”

Źródło: opis dystrybutora


 
NOC WALPURGI
(przedpremierowo)

„Akcja filmu Marcina Bortkiewicza toczy się w noc Walpurgi, czyli 30 kwietnia 1969 roku, w szwajcarskiej operze, tuż po zakończeniu przedstawienia "Turandot" Giacomo Pucciniego. Gdy gasną światła, ze sceny schodzi wielka diva operowa, Nora Sedler (Małgorzata Zajączkowska). Pod drzwiami jej garderoby czeka na nią dwudziestokilkuletni, skromny dziennikarz, Robert (Phillipe Tłokiński), umówiony na wywiad z artystką. Impulsywna Nora, wielka i nieokiełznana niczym Maria Callas, wyrzuca go za drzwi, ale w końcu zgadza się na rozmowę. Od początku jednak prowadzi z nim misterną grę, nieustannie go przyciągając i odpychając. W powietrzu unosi się erotyczne napięcie. Robert, nie bez wewnętrznych oporów, wyraża na tę dziwną grę zgodę. ”

Źródło: www.sfp.org.pl