MENU
21 GRUDNIA – ŚWIĘTO KRÓTKIEGO FILMU
pozostałe wydarzenia
Tydzień różnorodności
...w wykonaniu naszych premier. Sensacyjny, choć niepozbawiający szansy na refleksję 9 MIL, biograficzny SAINT LAURENT i komediowy MÓW MI VINCENT - w Kulturze od piątku, 12 grudnia.
Seans "Bogów" dla niewidzących i niesłyszących
Najlepszy film tegorocznego Festiwalu Filmowego w Gdyni i jeden z najchętniej oglądanych w tym roku przez polskich kinomanów będzie teraz dostępny także dla widzów niewidzących oraz niesłyszących. Pokaz filmu - 15.12., godz. 19:00. Bilety - 10 zł.
Sylwester z Anime!
Kino Kultura ponownie przygotowało dla Państwa wyjątkową Sylwestrową propozycję. 31 grudnia pokażemy trzy niezwykłe japońskie animacje! Startujemy już o godzinie 19:30!
Już 21 grudnia (niedziela) zapraszamy na kolejną edycję SHORT FILM DAY! Rozpoczynamy od godz. 11:00!


W programie znalazły się krótkometrażowe filmy Studia Munka, Warszawskiej Szkoły Filmowej, Wajda Studio, Szkoły Filmowej w Łodzi, a także animacje dla dzieci ze Studia Filmowego ANIMA-POL, Studia Miniatur Filmowych i Grupy Smacznego, Badi Badi f/x studio oraz produkcji WJTeam.

WSTĘP WOLNY NA WSZYSTKIE PROJEKCJE!


REPERTUAR:


BLOK ANIMACJI DLA DZIECI
11:00 – 12:35 (1 i 2 CZĘŚĆ)

AGI BAGI
odc. ZASPANE SŁONKO, reż. Tomek Niedźwiedź (11’)
odc. PSOTNY WIATR, reż. Tomek Niedźwiedź (10’)
Polska, 2014
Badi Badi f/x studio

Daleko, daleko, gdzieś w wielkim kosmosie istnieje sobie mała planetka. Nazywa się AGI BAGI, bo ma dwie strony - Agi oraz Bagi. W tym uroczym miejscu, po dwóch stronach planetki, mieszkają dwa plemiona - Agingi i Bagingi. Obydwa bardzo dbają o okoliczne rośliny i zwierzątka. Troszczą się o środowisko, każde z plemion na swojej stronie. Zupełnie o tym nie wiedząc, współpracują ze sobą dbając o ekosystem Agi Bagi. Obok nich, w norce, mieszka psotne, trochę głupawe stworzenie - Gadzina. Ta postać potrafi nieźle narozrabiać - jej figle i wrodzona żarłoczność często powodują zamieszanie i bałagan, ale wspólne działania Agingów i Bagingów na koniec zawsze przywracają harmonię w ekosystemie planetki.

MAMI FATALE
odc. MEGAPROSILLA, reż. Marcin Wasilewski (9‘57”)
odc. POD FATALNĄ BANDERĄ, reż. Marcin Wasilewski (9‘59”)
reż. nadzorujący serii: Łukasz Kacprowicz
Polska, 2012
Studio Miniatur filmowych i Grupa Smacznego

Opowieść o starszej pani, która wyjechała z miasta, żeby prowadzić sielski żywot na wsi razem z dwójką zwierzaków: Psiną i Prosięciem, a także żeby móc oddawać się swojej wielkiej pasji, jaką jest gotowanie. Sielską atmosferę małego domku zwykle burzy nieoczekiwany zbieg okoliczności, który wiedzie bohaterów wprost na spotkanie z przygodą. W zwariowanym świecie Mami Fatale spotkać można prawdziwego wieloryba albo złośliwego sobowtóra, a eksperymenty kulinarne mogą okazać sposobem na uratowanie z opresji przyjaciół.

CZĘŚĆ 2
11:50

PAMIĘTNIK FLORKI
odc. CIEŃ, reż. Janusz Martyn (11’)
odc. PODRÓŻ, reż. Jolanta Dudzińska (11’)
Polska, 2014
Studio ANIMA-POL

Serial pokazuje świat z perspektywy kilkuletniego dziecka, a główna bohaterka, mała ryjówka Florka jest pilną obserwatorką rzeczywistości. Florka nie do końca dowierza tłumaczeniom dorosłych, więc sprawdza wszystko sama i oczywiście dochodzi do własnych wniosków, niekoniecznie słusznych, ale zawsze bardzo odkrywczych. Jak każdy maluch dziwi się najprostszym rzeczom, jednocześnie ucząc się je rozumieć i nazywać. Uczy się także nazywać, rozumieć i oswajać swoje emocje - strach, zazdrość, zachwyt, rozczarowanie czy wstyd. W animacji ważną rolę pełni dom rodzinny - ostoja bezpieczeństwa i spokoju, chociaż rodzice Florki nie zawsze wykazują odpowiednie zainteresowanie problemami córki, a czasem wręcz ich nie rozumieją. Jedna rzecz jednak jest nienaruszalna - Florka czuje się kochana, co daje jej siłę i wiarę w siebie, a także odwagę do zadawania pytań i niezrażanie się częstym brakiem odpowiedzi. Tematyka odcinków została podzielona na trzy cykle tematyczne: filozoficzny, w którym Florka dziwi się światu, jego zmienności, naturze i zjawiskom przyrodniczym; rodzinny, związany z naturalnymi dla dziecka emocjami - radością, rozczarowaniem, a także poczuciem winy i odpowiedzialności; codzienny, prezentujący takie sytuacje jak nauka pływania, zakupy w supermarkecie, zarażenie świnką czy marzenie o własnym zwierzątku.

NA CZTERY ŁAPY, CZYLI SZKOLNE PRZYGODY PIMPUSIA SADEŁKO (15‘)
reż. Agnieszka Paszkiewicz
Polska, 2011
Studio ANIMA-POL

Animowana adaptacja utworu Marii Konopnickiej „Szkolne przygody Pimpusia Sadełko”. W zeszycie-notatniku pełnym różnych atrakcji, metodą kolażu przedstawiona jest historia kotka Pimpusia, synka Państwo Sadełków. Psotny Pimpuś trafia do szkoły Pani Matusowej „Pod Pierogiem”. Edukacja nie jest łatwa: przeganiają biedaka z kuchni, w jadalni kiwając się na stołku, ściąga na siebie obrus z naczyniami z obiadem, powodując ogólne zamieszanie. W nocy w sypialni bitwa na poduszki kończy się totalnym bałaganem – pościąganiem przez Pimpusia pościeli na podłogę. Za karę musi wszystkim czyścić buty. Ale nie przechodzi kotkowi ochota do psot. Zaczepia psy, ale tak mocno dostaje od nich po nosie, że tym razem postanawia się poprawić. Czy uda mu się dotrzymać obietnicy?

TRZEJ KRÓLOWIE (8’)
reż. Anna Błaszczyk
Polska, 2014
Produkcja WJTeam

Kiedy zabawianie poddanych, uprawianie idealnego ogródka czy najprostsze matematyczne wyliczenia to za dużo nawet jak na trzy królewskie głowy, tajemnicze światło Gwiazdy wydaje się wybawieniem z rutyny. Trzej Królowie: naiwny Kacper, nieśmiały Melchior i nerwowy Baltazar ruszają w podróż kierowani światłem Gwiazdy. Podczas wyprawy przypominającej prawdziwy tor przeszkód muszą nauczyć się, że dopiero kiedy wykorzystują swoje umiejętności działając razem z przyjaciółmi są szczęśliwi. Inspiracją, a jedocześnie wyjątkowym elementem filmu jest oryginalna XIX wieczna pastorałka, która pojawi się w finałowej scenie. Film, chociaż oparty na biblijnej przypowieści, jest jednak daleki od patosu – to przede wszystkim wartka opowieść o przygodach tytułowej trójki. „Trzej Królowie” wyróżniają się charakterystyczną dla reżyserki niebanalną stroną plastyczną, która jest połączeniem kolażu, malarstwa i animacji wycinankowej.


BLOK STUDIA MUNKA
13:00 – 15:10

21 DNI (22’)
reż. Damian Kocur
Polska, 2014

Michał, 28-letni mieszkaniec Warszawy, który, na co dzień wozi jej mieszkańców jednym z setek miejskich autobusów, próbuje poznać kobietę swojego życia. Po wielu próbach, szukając rozwiązania, trafia na kursy gdzie ma otrzymać narzędzie niezbędne do tego by móc wreszcie poznać tę jedyną. Tym narzędziem jest tzw. 'Plan 21-dniowy', gdyż według naukowców ludzki umysł potrzebuje właśnie 21-dni, żeby wyuczyć się nowych zachowań. Czy na końcu tej drogi czeka na niego miłość?

MAŁY PALEC (24’)
reż. Tomasz Cichoń
Polska, 2014

Pewnego wieczoru Tomek, Leszek i Seweryn kradną drogi samochód „na wydrę”, po czym sprzedają go paserowi. Chcąc uczcić dobrze wykonaną robotę, udają się na piwo do pobliskiego wietnamskiego baru. Rozochoceni sukcesem bezczelnie awanturują się z obsługą lokalu. Nie wiedzą jeszcze, że ta noc będzie dla nich długa i bolesna…

„Mały palec” to opowieść o tym, że nie wolno zadzierać z kelnerkami. Zwłaszcza w wietnamskim barze, zwłaszcza na przedmieściach Warszawy...


ZE WSI GRUNWALD (21’)
reż. Artur Wierzbicki
Polska, 2014

Portret mieszkańców niewielkiej, ale naznaczonej wielką historią miejscowości Grunwald. To znane miejsce, jest teraz biedną wsią przesiąkniętą marazmem i stagnacją. Monotonia życia mieszkańców Grunwaldu jest przerywana raz w roku, podczas obchodów rocznicy zwycięstwa w bitwie z 1410 roku. Ten czas pozwala zapomnieć o kłopotach codzienności, daje szansę na skromny zarobek, a obietnice przyjeżdżających polityków oraz zainteresowanie mediów dają nadzieję na rozwój tej historycznej miejscowości.

PUNKT WYJŚCIA (26’)
reż. Michał Szcześniak
Polska, 2014

Aneta „zbuntowała się całkowicie” w wieku 19 lat. Trafiła do więzienia za morderstwo. Dziewięć lat później codziennie wyjeżdża poza mury zakładu karnego do domu spokojnej starości, gdzie mieszka chora od najmłodszych lat pani Helena. W jej odczuciu Aneta ma w życiu wszystko, dlatego namiętnie dopytuje dziewczynę o jej życie. Anetę czeka próba, w której pomoże jej pani Helena.

OJCZE MASZ (33’)
reż. Kacper Lisowski
Polska, 2013

Bohaterem “Ojcze masz” jest Marcel, punkrockowy muzyk. Chociaż jest już po czterdziestce, nadal się nie ustatkował. Zgodnie z hasłem ‘no future’ żyje od koncertu do koncertu, od imprezy do imprezy. Któregoś wieczoru spotyka Basię, swoją dawną przyjaciółkę. Ona też ma być przygodą jednej nocy, ale ostatecznie kieruje życie Marcela na zupełnie nowe tory.


BLOK WARSZAWSKIEJ SZKOŁY FILMOWEJ
15:30 – 16:50

NASZA KLĄTWA (27’)
reż. Tomasz Śliwiński
Polska, 2013

Film stanowi osobistą wypowiedź reżysera, który wraz z żoną musi zmierzyć się z bardzo rzadką, nieuleczalną chorobą ich nowonarodzonego dziecka – Klątwą Ondyny (Zespół Wrodzonej Ośrodkowej Hipowentylacji, CCHS). Chorzy podczas snu przestają oddychać i wymagają dożywotniego wspomagania czynności oddechowych za pomocą respiratora. W trakcie filmu ukazany jest proces oswajania lęku związanego z tą chorobą.

MOCNA KAWA WCALE NIE JEST TAK ZŁA (49’)
reż. Alek Pietrzak
Polska, 2014

Jacek nie widział swojego syna przez 18 lat. Niespodziewanie syn pojawia się z wizytą u ojca na wsi. Film opowiada historię dwóch mężczyzn, którzy są zbyt uparci, aby się pogodzić i powiedzieć sobie co czują. W uzyskaniu zgody pomaga im żywiołowa kobieta, która od kilku lat żyje z Jackiem, oraz pewien mały chłopiec.


BLOK WAJDA STUDIO
17:10 – 19:10


JOANNA (40’)
reż. Aneta Kopacz
Polska, 2013

Joanna smakuje każdą chwilę, pomimo że zdiagnozowano u niej poważną chorobę. Swojemu synkowi obiecała, że zrobi wszystko, aby być z nim jak najdłużej. Nie poddaje się. Dla Jasia prowadzi blog, w którym opisuje ich codzienność – prosto i trafnie. Sam blog staje się dla wielu czytelników inspiracją do uważnego i szczęśliwego życia. Film ukazuje fragmenty z życia Joanny, jej męża Piotra i synka Jasia. Rozgrywany w dyskretnych obserwacjach, nastrojowy, często zabawny. Prosty, zmysłowy, o przyglądaniu się życiu, i o miłości.

KIEDY BĘDĘ PTAKIEM (28’)
reż. Monika Pawluczuk
Polska, 2013

"Kiedy będę ptakiem" to opowieść o próbie zmiany swojego losu. MuLa, kobieta z birmańskiego plemienia Kajan, jest w Tajlandii od dwóch lat, ona, jej mąż i wszyscy synowie. Po drugiej stronie granicy została jej jedyna córka. Matka chce ją sprowadzić do lepszego świata. Czekanie na nią, pełne niepokoju i napięcia, wyznacza rytm i atmosferę filmu.

NATURALNI (22’)
reż. Kristoffer Rus
Polska, 2014

Monika i Piotr (lat ok. 40) to dość typowe małżeństwo, w którym namiętność i przyciąganie seksualne wygasło, ale zazdrość - nie. Aby coś z tym zrobić, udają się na terapię, jednak przez pomyłkę trafiają do psychologa ewolucyjnego. Okazuje się, że z punktu widzenia biologii ich pragnienia są jak najbardziej naturalne i uzasadnione strategiami reprodukcyjnymi wykształconymi w toku milionów lat ewolucji. Monika i Piotr - po to, by ratować swój związek - postanawiają żyć zgodnie z psychologią ewolucyjną, czyli w sposób, w jaki ukształtowała ich natura.

MLECZNY BRAT (30’)
reż. Vahram Mkhitaryan
Polska, Armenia, 2014

"Mleczny brat" to historia 10-letniego Seto, który żyje w małej wiosce ze swoją rodziną. Chłopiec marzy o rodzeństwie, które wkrótce ma przyjść na świat. Aby moment ten nadszedł jak najszybciej, Seto zawiązuje na gałęziach drzewa białe chusteczki. Niestety nowonarodzone niemowlę umiera. Jego miejsce w rodzinie wypełnia mały baranek, karmiony piersią przez matkę Seto.


BLOK SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI
19:30 – 21:05

KONSTRUKCJA (6’51”)
reż. Andrea Guizar
Polska, 2013

W abstrakcyjnej przestrzeni każdy ruch pozostawia za sobą widzialny kształt. Trajektoria wiedzie precyzyjnie z punktu A do B znacząc każde, najmniejsze przesunięcie. Z czasem nawarstwiające się ślady tworzą konstelacje, które mienią się wielością kolorów i kształtów. Rzeczywistość ulega rozszczepieniu, a kolorowe plamy drgają z coraz to większą częstotliwością. Konstrukcja to opowieść o ukrytej, paralelnej narracji.

ARENA (23’)
reż. Martin Rath
Polska, 2013

Młody autostopowicz zostaje przygarnięty przez Bieszczadników. Zafascynowany charyzmą ludzi i dzikością miejsca postanawia poddać się próbie i w ten sposób ukonstytuować swoją obecność w górach. Pozostaje tylko pytanie, przed kim powinniśmy udowodnić naszą siłę?

DOM OPIEKI (12’)
reż. Jakub Stolecki, Antonio Galdamez
Polska, 2014

W domu opieki stopniowo znikają pensjonariusze. Jedna z kobiet postanawia jednak działać i przygotowuje plan ucieczki. Podkop, który mozolnie przygotowuje prowadzi ja do kanałów i dalej na upragnioną wolność. Czy jednak na pewno trafi tam, dokąd pragnęła?

NIEPRAWDOPODOBNIE ELASTYCZNY CZŁOWIEK (5’)
reż. Karolina Specht
Polska, 2013

Historia człowieka, który urodził się bez własnego kształtu. Poddawany ciągłym deformacjom i wtłaczaniu w cudze formy zaczyna się buntować. Czy można żyć zupełnie niezależnie od innych i w oderwaniu od rzeczywistości? Kto i co decyduje o tym, jacy ostatecznie jesteśmy?

TAKI PEJZAŻ (23’)
reż. Jagoda Szelc
Polska, 2013

Cud, zadośćuczynienie, żal, modlitwa, przebaczenie - żeby się nie bać.

LECIEĆ - NIE LECIEĆ (18’)
reż. Aniela Gabryel
Polska, 2013

Na cienkim pasmie lądu pomiędzy jeziorem, a morzem grupa naukowców prowadzi swoje badania. Zawieszeni pomiędzy niebem, a ziemią próbują odkrywać tajemnice, skrywane przez otaczającą ich dziką naturę.

ALTER (5’39”’)
reż. Małgorzata Andrys
Polska, 2013

Dwa światy, podobne do siebie i różne jednocześnie, zamknięte na wszystko, co obce. Dwie społeczności posiadające swoje rytuały i nieakceptujące odmienności. Przypadkowa osoba, która trafia do alternatywnej rzeczywistości, wyobcowana i samotna, staje naprzeciw grupy i stara się nawiązać z nią kontakt, odnaleźć się w nowym świecie.